Zielona szkoła nad Bałtykiem

W dniach 12 – 14 czerwca 2015r. uczniowie klasy V b, VI a, VI b ze Szkoły Podstawowej nr 13  pod opieką wychowawców p. Tomasza Pukowskiego, p. Ewy Błaszczyk, p. Jerzego Miernika, p. Marty Łękawskiej wzięli udział w zielonej szkole nad Bałtykiem. Opiekę medyczną sprawowała pani doktor Beata Siarek.
Program był bardzo bogaty.
W drodze nad morze odwiedziliśmy jedno z najstarszych miast Polski, Toruń. Promenadą nad Wisłą przeszliśmy Bramą Mostową na Rynek Staromiejski. Tam oglądaliśmy Ratusz, pomnik Mikołaja Kopernika, bazylikę katedralną Świętych Jana Chrzciciela i Jana Ewangelisty ze słynnym dzwonem Tuba Dei na wieży. Stamtąd obserwowaliśmy panoramę miasta. Zwiedziliśmy też dom, w którym najprawdopodobniej urodził się Mikołaj Kopernik. Po krótkiej przechadzce po mieście skosztowaliśmy toruńskich pierniczków.

Po zwiedzeniu Torunia ruszyliśmy w dalszą drogę do Jastrzębiej Góry, gdzie mieliśmy zaplanowany nocleg. Oczywiście po przybyciu na miejsce, rozlokowaniu się i posiłku poszliśmy przywitać się z morzem.

Na drugi dzień wyjechaliśmy wcześnie rano, żeby zwiedzać Trójmiasto. Na początku udaliśmy się do Gdańska. Tu przeszliśmy ulicą Długą należącą do najpiękniejszych ulic  Gdańska, gdzie wznoszą się najważniejsze świeckie budowle miasta: Ratusz i Dwór Artusa, którego wnętrza mieliśmy okazję zwiedzić. Przed Dworem Artusa stoi Fontanna Neptuna, będąca symbolem Gdańska.

Oglądaliśmy również Żurawia – największy dźwig portowy średniowiecznej Europy, położony nad Motławą. Podziwialiśmy Bazylikę Mariacką, największą ceglaną gotycką świątynię w Europie, od której prowadzi urokliwa ulica Mariacka, będąca przykładem dawnej zabudowy gdańskiej z przedprożami, bogato dekorowanymi fasadami kamienic, należących kiedyś do zamożnych kupców i złotników. Dla uczniów Gdańsk jest skarbnicą, z której można czerpać wiedzę na temat przeszłości Polski

Następnie przejechaliśmy do Sopotu, położonego nad Zatoką Gdańską. Centrum kurortu przecina reprezentacyjna ulica Bohaterów Monte Cassino, potocznie zwana Monciakiem. Na jej przedłużeniu znajduje się molo- najdłuższe drewniane molo w Europie o długości 512m. Na jego krańcu usytuowana jest marina, wypełniona przez jachty i katamarany.

Po przechadzce po sopockim molo udaliśmy się do Gdyni. Wielkim zainteresowaniem cieszyło się Akwarium Gdyńskie, gdzie można poznać tajemnicę morskich głębin. Podziwialiśmy niezwykłe gatunki ryb, płazów i gadów pochodzących z różnych rejonów świata. Wielką atrakcją w Gdyni są również cumujące przy nabrzeżu zabytkowe jednostki pływające: niszczyciel ORP Błyskawica oraz najsłynniejszy polski żaglowiec Dar Pomorza.

Po powrocie i zjedzeniu obiadokolacji poszliśmy na plażę, aby obserwować zachód słońca. Wieczorem czekała nas jeszcze jedna atrakcja – ognisko i pieczenie kiełbasek.

W drodze powrotnej zwiedzaliśmy zamek w Malborku, wzniesiony przez zakon krzyżacki, siedzibę wielkich mistrzów zakonu i władz Prus, a także rezydencja królów Polski. Zamek w Malborku jest jednym z najznakomitszych przykładów średniowiecznej architektury obronno-rezydencyjnej w Europie.

Dzieci wróciły zadowolone, opalone i pełne wrażeń. Miały okazję zwiedzić zabytkowe miasta Polski, poznać ich historię i legendy z nimi związane. Niektórzy uczniowie po raz pierwszy byli nad  morzem. To był bardzo udany wyjazd.