Zestaw ćwiczeń usprawniających artykulatory

Obraz autorstwa Freepik

Ćwiczenia usprawniające narządy mowy oraz wspomagające prawidłowy rozwój mowy

Zabawy i ćwiczenia wzmacniające pracę warg i policzków:

  • Minki – naśladowanie min: wesołej – wargi złączone, rozciągnięte od ucha do ucha, uśmiech szeroki, smutnej – podkówka z warg, obrażonej – wargi nadęte, zdenerwowanej – wargi wąskie,
  • Całuski – przesyłanie całusków, wargi wysunięte do przodu, cmokanie,
  • Rybka – wysuwanie warg do przodu  i rozszerzanie na końcu jak u ryb,
  • Ziewający hipopotam – maksymalne oddalenie od siebie wargi górnej i dolnej (jak przy wymowie „a”),
  • Uśmiechnięta żabka – oddalanie kącików ust,
  • Zły pies – naśladowanie złego psa, unoszenie górnej wargi, wyszczerzanie zębów, warczenie psa,
  • Przywoływanie pieska – cmokanie, gwizdanie;
  • Usypianie zwierzątek – wymowa wydłużonego „aaa, aaa, aaa” przy otwartych ustach,
  • Gorąca zupa – dmuchanie na złożone w kształcie talerza ręce,
  • Echo – głośne i wyraźne, a nawet przesadne, wypowiadanie po osobie dorosłej samogłosek: A, E, O, U, I, Y.
  • Kotki – dziecko robi pyszczek (wargi do przodu) i przesuwa nim w prawą i w lewą stronę. Kotek ma wąsy i nimi porusza (między wargami dziecko trzyma słomkę). Kot ziewa, oblizuje się itp.
  • Masaż warg – nagryzanie zębami wargi dolnej, potem górnej,
  • Baloniki – nabranie powietrza i zatrzymanie go w wydętych policzkach, przesuwanie powietrza z jednego policzka do drugiego, balon pękł – dziecko palcami delikatnie uderza w policzki,
  • Zajęczy pyszczek – wciąganie policzków do jamy ustnej,
  • Motorek – parskanie wargami, naśladowanie odgłosu motoru, traktora,
  • Wzywanie pomocy – wyraźne wymawianie samogłosek w parach: „e-o”  – naśladowanie karetki pogotowia, „i-u”  – naśladowanie policji,  „e-u”  – naśladowanie straży  pożarnej,
  • parskanie, prychanie,
  • poruszanie policzkami, jak żaba,
  • masaż policzków okrężnymi ruchami dłoni.

Ćwiczenia języka:

  • mlaskanie – głośne, przesadne,
  • kląskanie szerokim i wąskim językiem,
  • wypychanie językiem policzków
  • układanie języka w „koci grzbiet” (zapieramy przód języka o dolne zęby i podnosimy środkową część ku górze)
  • wsuwanie języka pod górną i dolną wargę przy zamkniętych ustach
  • przesuwanie języka na boki w jamie ustnej
  • mycie zębów językiem
  • „liczenie” ząbków językiem – przy maksymalnie otwartej buzi czubkiem języka dotykamy kolejno każdego ząbka na górze i na dole; jeśli to ćwiczenie sprawia trudność, dotykamy np. tylko raz z lewej strony, na środku i raz z prawej lub tylko przesuwamy językiem po górnych i dolnych ząbkach,
  • „malujemy sufit” – przesuwanie językiem po podniebieniu, udając pędzel malarski,
  • „wbijamy gwoździe” – czubkiem języka uderzamy o podniebienie
  • wielokrotnie powtarzamy głoskę „l”, śpiewamy „la, la, la, lo, lo, lo, lu, lu, lu”

Ćwiczenia oddechowe – utrwalanie nawyku oddychania przez nos, wydłużanie fazy wydechowej, nauka różnicowania faz oddechowych (wdech, wydech).

  • wykonywanie wdechu i wydechu nosem o jednakowym czasie trwania – zabawy typu misie śpią, wąchanie kwiatów, aromatycznych potraw, buteleczek po perfumach itp.
  • wciąganie powietrza przez jedną dziurkę, wydychanie drugą,
  • dmuchanie nosem na lekkie przedmioty,
  • przedmuchiwanie piłeczek lub kulek z papieru z jednego końca stołu na drugi (dmuchanie ustami),
  • nabieranie powietrza nosem i zdmuchiwanie lekkich przedmiotów – piórka, bibułki, płatki kwiatów,
  • zabawy w studzenie – dmuchanie na gorącą herbatę lub zupę, na poparzony palec; chuchanie np. na zmarznięte ręce,
  • naśladowanie wiatru przy jednoczesnym wymawianiu głosek „sss”, „śśś”, „szszsz”, „fff”;
  • zabawy ze słomką – wciąganie i nakładanie wyciętych elementów na schemat – kropki na biedronkę lub muchomora, rybki do morza, płatki na kwiatek, kropelki deszczu pod chmurkę, jabłka na drzewo, zakupy do koszyka, meble do pokoju itp.
  • dmuchanie na lekkie przedmioty w celu wprawienia ich w ruch (bezpośrednio lub poprzez słomkę) – piórka, paski papieru, małe piłeczki, płatki kwiatów, chrupki – rozdmuchiwanie po dużej powierzchni lub w pojemnikach,
  • dmuchanie na płomień świecy (np. tak, żeby nie zgasł lub odwrotnie – regulujemy siłę wydechu) lub na wiatraczki,
  • dmuchanie w gwizdki różnego typu,
  • rozdmuchiwanie płynów – toczenie kropelki wody po stole lub dmuchanie przez słomkę na plamy wodnistej farby – tzw. dmuchane obrazki (uczniowie naszej placówki tworzyli takie prace w ramach konkursu logopedycznego).
  • dmuchanie przez słomkę do szklanki z wodą (zabawa w „gotowanie wody”);
  • dmuchanie na lekkie przedmioty zawieszone na nitkach, wstążeczkach różnej długości w celu utrzymania tych przedmiotów jak najwyżej i/lub jak najdłużej w powietrzu;
  • dmuchanie na lekkie przedmioty podrzucane do góry – piórka, baloniki
  • dmuchanie na przedmioty umieszczone w misce z wodą – papierowe łódki, plastikowe zabawki,
  • puszczanie baniek mydlanych;
  • nadmuchiwanie balonów, dmuchanych zabawek;
  • dmuchanie w „dmuchajkę”, aby utrzymać w powietrzu styropianową piłeczkę;
  • zabawy typu wbijanie goli, przeprowadzanie przez tor lub labirynt z klocków różnych przedmiotów – piłek, styropianu, chrupek, parkowanie samochodzików;
  • zabawy polegające na chuchaniu – np. na zmarznięte dłonie, szybę, lusterko.

 

Ćwiczenia podniebienia miękkiego:

  • picie gęstego soku, jogurtu przez słomkę,
  • zasysanie i przenoszenie słomką obrazków lub cienkiej chusteczki papierowej
  • „wypij do dna” na czas
  • trzymanie łyżeczki wargami na czas
  • powtarzanie k, g (np. śpiewanie głosek na melodię „Wlazł kotek na płotek”)
Wybierz język / вибрати мову