Szanowni Rodzice,
Ministerstwo Edukacji Narodowej przypomina Państwu zasady płatności za podręczniki zapewnione przez MEN oraz za podręczniki pochodzące z dotacji celowej.
- W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia podręcznika do klasy I i II zapewnionego przez Ministra Edukacji Narodowej szkoła może żądać od rodziców ucznia zwrotu:
- kwoty 4,34 zł za każdą z czterech części „Naszego elementarza” do klasy I szkoły podstawowej;
- kwoty 4,21 zł za każdą z dziewięciu części podręcznika „Nasza szkoła” do klasy II szkoły podstawowej.
Kwota ta stanowi dochód budżetu państwa:
- Wpłaty dokonuje rodzic ucznia na rachunek dochodów Ministerstwa Edukacji Narodowej obsługiwany przez Narodowy Bank Polski Oddział Okręgowy w Warszawie:
- numer rachunku: 59 1010 1010 0031 2822 3100 0000.
- W treści przelewu należy wpisać: „zwrot za podręcznik klasa ….., część …” (podając numer części).
Podstawa prawna:
Art. 22ak ust. 3 i 4 ustawy o systemie oświaty, w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 30 maja 2014 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty i niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 811) stanowi, że w przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia podręcznika szkoła podstawowa może żądać od rodziców ucznia zwrotu kosztu podręcznika do zajęć z zakresu edukacji: polonistycznej, matematycznej, przyrodniczej i społecznej w klasach I–III szkoły podstawowej, o którym mowa w art. 22ad ust. 1 ustawy o systemie oświaty, określonego przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania i zamieszczonego na stronie internetowej urzędu obsługującego tego ministra. Kwota zwrotu stanowi dochód budżetu państwa.
- Podręczników lub materiałów edukacyjnych zakupionych ze środków dotacji celowej:
- do języka obcego nowożytnego do klasy I, II szkoły podstawowej,
- do obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie IV szkoły podstawowej,
- do obowiązkowych zajęć edukacyjnych w klasie I gimnazjum,
szkoła może żądać od rodziców ucznia zwrotu kosztu podręczników lub materiałów edukacyjnych, zgodnie z procedurą określoną przez dyrektora szkoły.
Procedura ta musi przewidywać wydawanie rodzicom potwierdzeń wpłaty w przypadku wpłat gotówkowych do kasy szkoły za zniszczone, uszkodzone, bądź niezwrócone podręczniki – zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości (t.j. Dz.U. z 2013 r., poz. 330 z późn. zm.).
Zwrot kosztu zakupu podręcznika lub materiału edukacyjnego zakupionego przez szkołę ze środków dotacji celowej stanowi dochód szkoły/jednostki samorządu terytorialnego.
Podstawa prawna:
Art. 22ak ust. 2 i 3 pkt 1 ustawy o systemie oświaty stanowi iż szczegółowe warunki korzystania korzystania przez uczniów z podręczników lub materiałów edukacyjnych określa dyrektor szkoły, uwzględniając konieczność zapewnienia co najmniej trzyletniego okresu używania tych podręczników lub materiałów. W przypadku uszkodzenia, zniszczenia lub niezwrócenia podręcznika lub materiału edukacyjnego szkoła podstawowa i gimnazjum może żądać od rodziców ucznia zwrotu kosztu zakupu podręcznika lub materiału edukacyjnego.
—
Robert Błaut
Kuratorium Oświaty w Kielcach
robert.blaut@kuratorium.kielce.pl