„Mam na imię Nono”

„Mam na imię Nono” – seans o rodzinnych tajemnicach, drzewie genealogicznym, samodzielności i odwadze
w poszukiwaniu samego siebie.
29 maja 2018r. uczniowie klas: 4a, 4b, 4c i 5a obejrzeli film „Zig Zag Kid”. Seans został zorganizowany przez Kino „Centrum” w naszym mieście  w ramach Interdyscyplinarnego Programu Edukacji Medialnej Fundacji „KinoSzkoła”, którego koordynatorem jest p. Paweł Poros.
Przed emisją odbyły się warsztaty prowadzone przez p. Jarosława Basaja, Lidera Filmoteki Szkolnej woj. mazowieckiego. Uczniowie aktywnie uczestniczyli w rozmowach dotyczących zagadnienia: „Kim jestem? Dlaczego ważne są moje korzenie?”.

Po interesujących konkluzjach nawiązujących do omawianej tematyki, uczniowie i ich opiekunowie: p. Jolanta Fornal, p. Renata Kubik, p. Ewa Gluza oraz p. Joanna Łyjak na dużym ekranie poznali przygody „Nono”- Amnona  Feierberga, syna inspektora policji, który skrywa prawdę o matce chłopca i jej tajemniczej śmierci. Ten niespełna 13-letni młodzieniec  przechodzi tajemniczy trening, aby stać się godnym następcą swojego ojca, a jego nauczycielem i przewodnikiem okazuje się Felix Glick, najsłynniejszy przestępca na świecie.

Opowieść o charakterze filmu szpiegowskiego pokazuje, jak ważne dla każdego człowieka jest poznanie własnej tożsamości, odkrywanie prawdy o swych korzeniach, mierzenia się z trudami i często bolesnymi faktami. Nono, odkrywając kolejne karty historii swojego pochodzenia, „rysuje swoje drzewo genealogiczne”. Poznając prawdę, a właściwie odkrywając rodzinne tajemnice, odczuwa wiele emocji: lęk miesza się z uczuciem ulgi, złość ze smutkiem, radość ze spokojem.

Film przedstawia wielopłaszczyznowość relacji pomiędzy członkami najbliższej rodziny, ukazując rolę starszego pokolenia jako przewodnika, nauczyciela, ale także skarbnicę wiedzy i tajemnic. W trakcie sukcesywnego poznawania historii Nono, odbiorca zadaje sobie szereg pytań: Kim jestem? Dlaczego rodzice planują moją przeszłość? Czy dorośli mają wpływ na to, co robimy? Ile z tego, kim jesteśmy, wynika z dziedziczenia, a ile z wychowania? Czy mogę samodzielnie podejmować decyzje o swojej przyszłości?  Te i inne refleksje, a także możliwość indywidualnego przeanalizowania swojego życia, pozwolą widzom na uświadomienie sobie, iż cała samodzielna życiowa droga, wspierana doświadczeniami i nieustannym zdobywaniem wiedzy, pozwolą na osiągnięcie osobistego szczęśliwego sukcesu.

Joanna Łyjak – koordynator wyjścia.