Uczniowie z naszej szkoły z wizytą w Burg

W dniach 8.10 – 13.10 grupa uczniów ze Szkoły Podstawowej nr 13 oraz Szkoły Podstawowej nr 1 pod opieką nauczycielki języka niemieckiego p. Justyny Lisowskiej – Czekaj oraz dyrektor SP nr 1 p. Magdaleny Kalbarczyk brała udział w wymianie młodzieży do Niemiec.

Wyruszyliśmy w niedzielę, 8 października. Podróż była długa, ale bardzo ciekawa i pełna zabawy. Gdy zgłodnieliśmy, zatrzymaliśmy się na obiedzie w restauracji ,,Stara Drukarnia” w Świebodzinie. Kiedy wszyscy byli już najedzeni i wypoczęci, wyruszyliśmy w dalszą podróż. Na miejsce, czyli do miejscowości Burg, dotarliśmy około godziny 19:00. Tam czekały już na nas niemieckie rodziny. Każdy został przypisany do różnych domów, w których mieszkaliśmy podczas całego naszego pobytu. Oczywiście zapoznaliśmy się ze swoimi niemieckimi współlokatorkami – uczniami z pobliskiej szkoły.

Następnego dnia w poniedziałek, zebraliśmy się w sali konferencyjnej budynku szkoły, gdzie się zapoznaliśmy. Stamtąd udaliśmy się do siedziby Niemieckiego Czerwonego Krzyża, gdzie niemieccy wolontariusze nauczyli nas, w jaki sposób wykonywać opatrunki oraz jak pomagać ludziom, które uległy wypadkowi. Oglądaliśmy także ich samochody i karetki z wyposażeniem. Po zakończonym szkoleniu, wróciliśmy do szkoły, gdzie zaproszono nas na pyszny obiad. Potem uczniowie oprowadzili nas po ich szkole, która była bardzo ciekawa i różniła się nieco od polskich. Spotkaliśmy się również z Burmistrzem miasta Burg, który bardzo serdecznie nas powitał. Mieliśmy też okazję porozmawiać z nim o nowych inwestycjach w mieście. Wieczorem poszliśmy na kręgle, gdzie wszyscy świetnie się bawili. Potem udaliśmy się do swoich domów i resztę czasu spędziliśmy z rodziną.

Trzeciego dnia we wtorek, pojechaliśmy pociągiem do Magdeburga. Podróż trwała około 15 minut. Zwiedziliśmy tam część miasta. Byliśmy w katedrze, muzeum oraz galerii handlowej. W tym ostatnim miejscu mieliśmy czas na chodzenie po sklepach. Po powrocie do Burg, resztę dnia spędziliśmy z niemieckimi rodzinami. Niektórzy z nas wyszli na spacer lub oglądali filmy. Każdy miał zajęcie i się nie nudził.

Czwartego dnia w środę również pojechaliśmy pociągiem, ale tym razem do Poczdamu. Podróż zajęła nam około 1 godziny. Miasto było wspaniałe i bardzo piękne. Nie obyło się bez zwiedzania galerii robienia zakupów. Potem udaliśmy się na spacer po pięknych ogrodach, w których zwiedziliśmy zabytkowy pałac. Do domów wróciliśmy późnym wieczorem, zmęczeni, ale szczęśliwi.

Piątego dnia w czwartek, w sali konferencyjnej w szkole zostaliśmy podzieleni na czteroosobowe grupy, a naszym zadaniem było przyrządzić dania na grilla. Mieliśmy wykonać listę zakupów, a następnie udać się do sklepu i kupić potrzebne produkty. Dania te przygotowaliśmy w szkolnej kuchni. Były to: sałatki, szaszłyki, grzanki i ziemniaki na patyku. Po krótkim odpoczynku w domach, udaliśmy się razem z rodzinami do chatki na grilla, gdzie jedliśmy wcześniej przygotowane przez nas smakołyki. Po zakończonej uczcie wszyscy powrócili do swoich domów. Tam każdy spędził ostatni wieczór ze współlokatorami i spakował się na podróż powrotną.

Ostatniego dnia, w piątek rano, wszyscy pożegnaliśmy się, dziękując za pobyt i jednocześnie zapraszając Niemców do Polski. Potem wsiedliśmy do busa i wyruszyliśmy w podróż powrotną do Skarżyska-Kamiennej. Wszyscy byli zadowoleni z wycieczki. Z niecierpliwością czekamy na czerwiec, kiedy będziemy gościć w Polsce naszych niemieckich przyjaciół.