Wiele z naszych działań ma bezpośredni wpływ na ograniczenie skutków zmian klimatu w Polsce.
Ziemia jest naszym wspólnym dobrem i domem. Sukces działań podejmowanych w zakresie ochrony klimatu i środowiska jest uzależniony od tego, ile osób świadomie angażuje się w ratowanie planety.
Każdy z nas ma wpływ na dobrostan Ziemi.
W kwietniu społeczności szkolnej zaprezentowano materiały informacyjno – edukacyjne dotyczące zmian klimatu, w maju materiały informacyjno –edukacyjne w zakresie segregacji odpadów. Uczniowie klas VI-VII prezentowali prace twórcze – prace plastyczne pod hasłem ,,Czyste powietrze masz, jak o nie dbasz”, uczniowie klas IV-V przestrzenne prace plastyczne z materiałów recyklingowych.
Głównym celem akcji informacyjno – edukacyjnej było:
- przybliżenie społeczności szkolnej problemów związanych ze współczesną ekologią,
- edukacja w zakresie ochrony środowiska oraz zasad właściwej segregacji odpadów,
- rozwijanie inwencji twórczej i propagowanie idei zrównoważonego rozwoju.
Konkursy, w których wzięli udział uczniowie są inspiracją i zachętą do zmiany stylu życia, który stanie się bardziej przyjazny środowisku.
Ochrona klimatu to działanie proste i każdy z nas bez większego wysiłku może podejmować proekologiczne inicjatywy we własnym domu. Wystarczy tylko odrobina dobrej i silnej woli.
O czym m.in. warto pamiętać?
- Przede wszystkim nie wyrzucajmy jedzenia. Stosujmy zasady zrównoważonej konsumpcji – np. ograniczanie zakupów artykułów spożywczych, gdy ich nie potrzebujemy. Pozwoli to na zaoszczędzenie wielu litrów wody i przyczyni się do realnej redukcji CO2.
- W sytuacjach, gdy jest to możliwe ograniczmy korzystanie z samochodów spalinowych. Do pracy możemy często dostać się m.in. komunikacją miejską lub rowerem, które nie emitują zanieczyszczeń, a jednocześnie zapewnia nam niezbędną dawkę ruchu.
- Wyłączajmy urządzenia pobierające prąd (telewizor, komputer, ładowarka, przedłużacz, radio), jeżeli w danym momencie z nich nie korzystamy. Zasada dotyczy również włączonego oświetlenia w pomieszczeniu, w którym aktualnie nie przebywamy.
- Przed zakupem urządzeń domowych (np. pralka, zmywarka, lodówka) wybierajmy te, które mają najwyższą klasę energetyczną. Korzystajmy z programów eko.
- Nie korzystajmy z dodatkowego oświetlenia sztucznego, jeżeli oświetlenie dzienne jest wystarczające. Używajmy punktowego oświetlenia, zamiast ogólnego (np. lampa przy biurku zamiast całościowego oświetlenia pokoju). Wymieńmy żarówki na energooszczędne.
- Zbierajmy wodę pochodzącą z opadów atmosferycznych i wykorzystujmy ją np. do podlewania ogrodu lub kwiatów doniczkowych.
- Myjmy zęby przy zakręconym kranie. Zrezygnujmy z codziennych kąpieli, na rzecz prysznica, który zużywa zdecydowanie mniej wody.
- Zainwestujmy w urządzenia gospodarstwa domowego, które wymagają użycia mniejszej ilości wody – np.: zmywarkę, pralki. Korzystajmy ze słuchawki prysznicowej z funkcją oszczędzania wody. Wymieńmy spłuczkę w WC na taką, która ogranicza zużycie wody.
Edukujmy zatem kolegów, koleżanki, rodzinę, przyjaciół i znajomych. Szerzmy tę wiedzę, bo ekologiczna postawa jest „zaraźliwa”!