Zasady sprzyjające zapamiętywaniu
Rozumienie
· Próbuj zrozumieć jak najwięcej z materiału, którego uczysz się.
· Pamiętamy lepiej to, co rozumiemy.
· Uważaj na lekcjach (szczególnie kiedy jest nowy materiał).
· Uzupełniaj na bieżące lekcje, na których nie byłeś obecny.
· Poproś kogoś o wyjaśnienie.
· Korzystaj z leksykonów, słowników dla wyjaśniania np. niezrozumiałych wyrazów.
Rozłożenie nauki w czasie
· Oznacza, że lepiej uczyć się codziennie pół godziny, niż raz w tygodniu 3,5godziny.
· Pamiętaj o planowaniu i systematyczności.
Uczenie się na głos
· Angażuje wzrok, słuch.
· Sprzyja koncentracji.
· Zamiast powtarzać czytanie, lepiej po przeczytaniu próbować to opowiedzieć.
Utrwalanie
· Powtarzamy lekcje po cichu lub na głos, aż do momentu kiedy potrafimy powtórzyć materiał bez pomyłek
Zasada całości
· Lekcji nawet długiej (6 – 8 stron) zaczynamy uczyć się od przeczytania całości.
· Jeśli nie jest długa nie dzielimy jej na fragmenty.
· Jeśli podzielimy materiał do nauczenia na fragmenty, uczymy się każdego ,,z kawałkiem” który już wcześniej opanowaliśmy
Zaufanie do swoich możliwości
· Lęk, niepewność, trema obniżają sprawność naszej pamięci.
· Należy mieć wiarę w to, że wszystkiego można się nauczyć.
· Pamiętaj o pozytywnym myśleniu.
· Wykorzystaj afirmację.
Zasada kontrastu
· Łatwiej zapamiętujemy to, co wyróżnia się od tła.
· Należy podkreślać, brać w ramki, używać kolorowych długopisów.
Zaangażowanie zmysłów
· W procesie nauki używamy i angażujemy różne zmysły np. wzrok, słuch, dotyk. Istnieją osoby preferujące w trakcie nauki zaangażowanie wzroku (np. czytanie) – tzw. wzrokowcy, inni preferują słuch (zapamiętują dużo więcej informacji zasłyszanych) – tzw. słuchowcy.
Wykorzystanie wyobraźni
· Budulcem pamięci są tzw. ,,obrazy pamięciowe”. Obraz myślowy oznacza wyobrażenie sobie rzeczy, o której myślimy (np. wyobrażam sobie różę w parku).
· W procesie uczenia się używaj wyobraźni. Możesz ją pobudzić patrząc na rysunki, zdjęcia, diagramy, tabele.