Godziny pracy biblioteki w roku szkolnym 2016/17
Poniedziałek | 7.45. – 14.00 |
Wtorek | 7.45 – 12.30 |
Środa | 7.45 – 15.00 |
Czwartek | 7.45 – 14.45 |
Piątek | 7.45 – 11.30
13.00 – 14.00 |
REGULAMIN BIBLIOTEKI SZKOLNEJ
ZESPOŁU SZKÓŁ PUBLICZNYCH NR 1
W SKARŻYSKU – KAMIENNEJ
Regulamin opracowano na podstawie:
- Ustawy z dnia 07 września 1991 r. o systemie oświaty ( Dz.U. Nr 67 poz.329 z 1996 r. z późniejszymi zmianami);
- Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001r. ( Dz. U. Nr 61, poz. 624 z późniejszymi zmianami) w sprawie „ramowych statutów …szkół publicznych”;
- Statutu Zespołu Szkół Publicznych nr 1.
- 1. Cele i zadania.
- Biblioteka jest interdyscyplinarną pracownią szkolną, która:
- służy realizacji potrzeb i zainteresowań uczniów,
- służy do realizacji zadań dydaktyczno-wychowawczych,
- pełni funkcje szkolnego ośrodka informacji,
- wspiera doskonalenie zawodowe nauczycieli,
- popularyzuje wiedzę pedagogiczną wśród rodziców,
- uczestniczy w przygotowaniu uczniów do samokształcenia i edukacji ustawicznej.
- Funkcje biblioteki:
- kształcąca poprzez:
- rozbudzenie i rozwijanie potrzeb czytelniczych i informacyjnych związanych z nauką szkolną i z indywidualnymi zainteresowaniami uczniów,
- przysposabianie ich do samokształcenia,
- aktywne uczestniczenie w realizacji szkolnego programu ścieżek miedzyprzedmiotowych,
- tworzenie warunków do poszukiwania, porządkowania i wykorzystywania informacji z różnych źródeł oraz efektywnego posługiwania się technologią informacyjną,
- kształtowanie kultury czytelniczej i wzbogacanie kultury humanistycznej uczniów,
- wdrażanie czytelników do poszanowania książki, czasopisma i innych materiałów bibliotecznych oraz sprzętu komputerowego.
- opiekuńcza poprzez:
- rozpoznawanie aktywności czytelniczej uczniów, potrzeb i poziomu kompetencji czytelniczych,
- wykrywanie u potencjalnych czytelników przyczyn braku potrzeby czytania i udzielanie pomocy w ich przezwyciężaniu,
- wspomaganie działań szkoły w realizacji programów: ekologicznego, profilaktyki prozdrowotnej, przeciwdziałaniu uzależnieniom, ekologicznych,
- otaczanie opieką wszystkich uczniów w ich poszukiwaniach czytelniczych,
- wspomaganie rodziców w rozwiązywaniu problemów wychowawczych poprzez wskazywanie im literatury pedagogicznej.
- kulturalna poprzez:
- uczestniczenie w rozwijaniu życia kulturalnego uczniów,
- wspieranie kształtowania umiejętności odbioru wartości kulturalnych oraz ich tworzenia.
- Do zadań biblioteki szkolnej należy:
- popularyzacja nowości wydawniczych,
- statystyka czytelnictwa,
- informacja problemowa oparta na wykorzystaniu tradycyjnego i komputerowego warsztatu informacyjnego,
- komputeryzacja biblioteki w oparciu o program MOL,
- wystawki tematyczne i okolicznościowe,
- renowacja i konserwacja księgozbioru.
- Biblioteka składa się z:
- Wypożyczalni.
- Pracowni multimedialnej.
- 2. Zbiory.
- Biblioteka Szkolna gromadzi książki, czasopisma i inne materiały niezbędne do realizacji planu dydaktyczno- wychowawczego szkoły.
- Zbiory biblioteki szkolnej obejmują dwie grupy materiałów:
- dokumenty piśmiennicze:
- wydawnictwa informacyjne (słowniki językowe, encyklopedie, atlasy, roczniki statystyczne, teksty źródłowe itp.),
- podręczniki i programy szkolne dla nauczycieli,
- lektury podstawowe do języka polskiego i innych przedmiotów nauczania,
- lektury uzupełniające do języka polskiego,
- literaturę popularnonaukową i naukową,
- wybrane pozycje z literatury pięknej,
- wydawnictwa albumowe z dziedziny krajoznawstwa,
- czasopisma:
- dla młodzieży,
- specjalistyczne dotyczące specjalności nauczanych w szkole,
- ogólnopedagogiczne,
- naukowe i popularnonaukowe,
- społeczno-kulturalne,
- gazety,
- inne wydawnictwa potrzebne do realizacji poszczególnych przedmiotów nauczania i zajęć edukacyjnych (normy, literaturę firmową itp.),
- podstawowe wydawnictwa z psychologii, socjologii, pedagogiki i dydaktyki stanowiące pomoc w pracy dydaktyczno-wychowawczej nauczycieli i pedagogizacji rodziców,
- publikacje nauczycieli.
- B) dokumenty niepiśmiennicze:
- nowoczesne nośniki informacji (płyty CD, DVD, dyskietki),
- kasety magnetofonowe,
- materiały audiowizualne wytworzone w procesie dydaktycznym szkoły,
- filmy dydaktyczne popularnonaukowe i instruktażowe.
- W bibliotece szkolnej stosuje się następujące zasady rozmieszczenia zbiorów:
- księgozbiór podstawowy w wypożyczalni,
- czasopisma w czytelni,
- zbiory wydzielone (częściowo wymienne) np. słowniki, atlasy w pracowniach i klasach.
- Księgozbiór ustawiony jest w układzie działowo-alfabetycznym:
- dział lektur według układu alfabetycznego,
- literatura naukowa, fachowa, popularnonaukowa według UKD,
- księgozbiór dla nauczycieli według UKD,
- wydzielony dział literatury dotyczącej „Godzin do dyspozycji wychowawcy”,
- wydzielony dział dla maturzystów,
- wszystkie zbiory biblioteczne opatrzone są sygnaturą,
- zbiory audiowizualne ułożone są według poszczególnych typów zbiorów w układzie numerycznym.
- 3. Obowiązki dyrektora szkoły i nauczycieli,
Rady Rodziców i Rady Pedagogicznej wobec biblioteki.
Obowiązki nauczyciela bibliotekarza.
- Dyrektor Zespołu sprawuje bezpośredni nadzór nad biblioteką szkolną poprzez:
- właściwą obsadę personalną biblioteki,
- odpowiednie wyposażone pomieszczenie warunkujące prawidłową pracę,
- realizację zadań edukacyjnych w oparciu o wykorzystanie technologii informacyjnej,
- zapewnienie środków finansowych na działalność biblioteki,
- dbałość o protokolarne przekazywanie zbiorów przy zmianie pracownika,
- ustalanie trybu postępowania zapewniającego zwrot wypożyczonych dokumentów bibliotecznych w porozumieniu z nauczycielem bibliotekarzem,
- inspirowanie współpracy grona pedagogicznego z biblioteką w celu wykorzystania zbiorów bibliotecznych w pracy dydaktyczno-wychowawczej, w przygotowaniu uczniów do samokształcenia i rozwijania ich kultury czytelniczej,
- zatwierdzenie tygodniowego rozkładu zajęć biblioteki,
- hospitację i ocenę pracy nauczycieli bibliotekarzy,
- stwarzanie możliwości doskonalenia zawodowego nauczycieli bibliotekarzy,
- Do obowiązków Rady Pedagogicznej należy:
- zatwierdzanie rocznych planów pracy biblioteki szkolnej,
- analizowanie działalności biblioteki,
- ocena stanu czytelnictwa uczniów na podstawie sprawozdań przedkładanych przez nauczycieli bibliotekarzy na koniec każdego semestru,
- formułowanie wniosków i uwag dotyczących usprawnienia pracy biblioteki oraz prawidłowej realizacji programu ścieżki Edukacji medialnej,
- opiniowanie regulaminu oraz propozycji uzupełnienia zbiorów i wyposażenia biblioteki wnoszonych przez nauczycieli bibliotekarzy.
- Do obowiązków nauczycieli i wychowawców należy:
- znajomość zbiorów dotyczących nauczanego przedmiotu i sprawowanej funkcji,
- współpraca w gromadzeniu i selekcji zbiorów,
- współpraca z biblioteką w realizacji szkolnego programu ścieżek między przedmiotowych,
- współudział w zakresie edukacji samokształceniowej uczniów w rozwijaniu ich kultury czytelniczej, między innymi przez stosowanie różnych form pracy ze zbiorami bibliotecznymi na zajęciach lekcyjnych oraz wdrażanie uczniów do samodzielnych poszukiwań bibliotecznych i bibliograficznych,
- współpraca z biblioteką w rozbudzaniu potrzeb czytania u uczniów stroniących od książki i biblioteki,
- wykrywanie przyczyn braku potrzeb czytania przez uczniów,
- kształtowanie nawyku korzystania z biblioteki szkolnej,
- pomoc w egzekwowaniu zwrotów książek do biblioteki i rozliczeń za książki zagubione lub zniszczone.
- Działalność biblioteki może być dotowana przez Radę Rodziców, sponsorów i innych ofiarodawców. Rada Rodziców finansuje zakup nagród dla uczniów pracujących społecznie w bibliotece szkolnej.
- Do obowiązków nauczycieli bibliotekarzy szczegółowo określonych w dokumencie „ Zakres obowiązków nauczyciela bibliotekarza” w szczególności należy:
- praca pedagogiczna:
- udostępnianie zbiorów,
- pomoc w poszukiwaniu informacji,
- indywidualne doradztwo w doborze lektur,
- pomoc w samokształceniu,
- realizacja programu ścieżek edukacyjnych, w szczególności ścieżki czytelniczo-medialnej przy współpracy z wychowawcami i nauczycielami poszczególnych przedmiotów,
- prowadzenie różnorodnych form upowszechniania czytelnictwa (konkursy, wystawy, imprezy czytelnicze).
- praca wychowawcza z młodzieżą wynikająca z realizacji szkolnych programów wychowawczych poprzez włączenie się do działań z zakresu profilaktyki prozdrowotnej, ekologii, przeciwdziałania uzależnieniom.
- praca organizacyjna:
- gromadzenie zbiorów zgodnie z profilem programowym i potrzebami Zespołu,
- ewidencja i opracowanie zbiorów,
- selekcja zbiorów zbędnych i zniszczonych,
- organizacja warsztatu informacyjnego w postaci tradycyjnych katalogów kartkowych, kartotek, teczek tematycznych, zestawień bibliograficznych,
- wykorzystanie komputerowych i internetowych baz danych,
- współpraca z innymi bibliotekami (szkolnymi, naukowymi)
- czas pracy biblioteki:
- biblioteka udostępnia swoje zbiory w czasie trwania zajęć dydaktycznych zgodnie z organizacją roku szkolnego,
- okres udostępniania zostaje odpowiednio skrócony w czasie przeprowadzania w bibliotece skontrum,
- czas otwarcia biblioteki ustalony jest w porozumieniu z dyrektorem Zespołu,
- jeden dzień w tygodniu nauczyciel bibliotekarz przeznacza na prace związane z zakupem, opracowaniem i konserwacją zbiorów oraz na samokształcenie i doskonalenie zawodowe,
- harmonogram pracy biblioteki wywieszony jest na drzwiach oraz w gablocie informacyjnej w holu głównym szkoły.
4. Organizacja udostępniania zbiorów.
- Czytelnicy mają prawo do bezpłatnego korzystania z księgozbioru biblioteki.
- Z biblioteki szkolnej mogą korzystać:
- uczniowie ZSP nr 1,
- pracownicy Zespołu,
- rodzice uczniów Zespołu,
- inni użytkownicy na podstawie pisemnej zgody Dyrektora Zespołu.
- Każdy uczeń klasy pierwszej i nowo przyjęty do szkoły zapoznaje się z regulaminem biblioteki szkolnej potwierdzając to podpisem na liście klasowej przechowywanej w bibliotece szkolnej.
- Księgozbiór podręczny ( słowniki, encyklopedie, leksykony, wydawnictwa albumowe) udostępnia się tylko w czytelni, a pozostałe książki i czasopisma można wypożyczać do domu.
- W przypadku zniszczenia lub zagubienia książki, czasopisma, płyty CD lub innego nośnika informacji, czytelnik zobowiązany jest do odkupienia takiej samej pozycji lub innej wskazanej przez bibliotekarza.
- 5. Zasady korzystania z wypożyczalni.
- Zbiory biblioteki udostępniane są w roku szkolnym od 10 września do 10 czerwca w godzinach wyszczególnionych na drzwiach i w gablocie szkolnej, a maturzystom do momentu podpisania karty obiegowej,
- Czytelnik może wypożyczać książki wyłącznie na swoje nazwisko po okazaniu identyfikatora lub legitymacji szkolnej,
- Każdy uczeń może jednorazowo wypożyczyć trzy książki na okres trzech tygodni, a za zgodą bibliotekarza dodatkowe, konieczne do realizacji zadań edukacyjnych,
- Czytelnik może wypożyczać czasopisma wraz z dodatkami ( płyty CD ) na uzgodniony okres,
- Jeżeli czytelnik nie przeczytał książki, a wypożyczalnia nie ma na nią nowych zamówień, może uzyskać prolongatę, pod warunkiem, że uzgodni to z nauczycielem bibliotekarzem przed upływem terminu jej zwrotu,
- Jeżeli uczeń nie zwróci książki w określonym terminie, bibliotekarz może odmówić wypożyczenia następnych pozycji, aż do zwrotu książek przetrzymywanych,
- Czytelnik może prosić o zarezerwowanie książki (rezerwacja książek realizowana według kolejności zgłoszeń),
- Przed wypożyczeniem należy książkę obejrzeć i zwrócić uwagę bibliotekarza na ewentualne jej uszkodzenia,
- Zbiory audiowizualne wypożyczane są nauczycielom do pracowni,
- Uczniowie i pracownicy Zespołu, którzy kończą naukę i pracę, zobowiązani są do zwrotu dokumentów bibliotecznych, co potwierdza się pieczątką na karcie obiegowej,
- Korzystający z biblioteki zobowiązani są do poszanowania zbiorów (nie należy dokonywać zakreśleń, notatek na marginesach, zaginać lub wyrywać kartek),
- Kopiowanie materiałów możliwe jest za zgodą nauczyciela bibliotekarza, z zachowaniem praw autorskich,
- 6. Zasady korzystania z czytelni.
- Z czytelni mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i rodzice bez wierzchnich okryć, które należy pozostawić w szatni.
- W czytelni można korzystać ze wszystkich zbiorów tj. księgozbioru podręcznego, czasopism i zbiorów wypożyczalni.
- Korzystający z czytelni obowiązani są każdorazowo wpisać się do „ Zeszytu odwiedzin czytelni”.
- Czytelnik ma bezpośredni dostęp do czasopism znajdujących się na regałach, a do innych zbiorów za pośrednictwem bibliotekarza.
- Przed opuszczeniem czytelni, czasopisma należy odnieść na wyznaczone miejsce, a książki zwrócić bibliotekarzowi.
- Kopiowanie materiałów dozwolone jest za zgodą bibliotekarza.
- Ze „STATUTU ZESPOŁU” wraz z załącznikami oraz z zarządzeń wewnętrznych korzystać mogą wyłącznie podmioty Zespołu jedynie na miejscu, a kopiowanie materiałów możliwe jest wyłącznie za zgodą dyrektora Zespołu.
- Książki i czasopisma powierza się opiece czytelnika, który odpowiada za nie materialnie.
- 7. Zasady korzystania z pracowni multimedialnej.
- Ze stanowiska komputerowego mogą korzystać czytelnicy określeni w §4.II.
- Dostęp do komputerów (Internetu) jest możliwy w godzinach pracy biblioteki, z wyjątkiem przerw międzylekcyjnych.
- Uczeń przed rozpoczęciem pracy z komputerem zobowiązany jest:
- okazać identyfikator lub legitymację szkolną,
- czytelnie wypełnić rubryki w zeszycie rejestrującym pracę przy komputerze: godzina rozpoczęcia i zakończenia, strony internetowe,
- Internet w bibliotece szkolnej służy do wyszukiwania informacji o charakterze edukacyjnym, a nie do pogawędek, gier komputerowych, czatowania itp..
- Przy każdym stanowisku komputerowym może przebywa jedna osoba.
- Osoby korzystające z komputera w bibliotece zobowiązane są do pozostawienia po sobie porządku.
- Nie wolno:
- przeprowadzać konfiguracji komputerów,
- odłączać i dołączać innych urządzeń np. słuchawki,
- instalować programów własnych oraz z Internetu,
- wkładać własnych dyskietek bez uprzedniego sprawdzenia programem antywirusowym,
- wkładać nowych dyskietek bez uprzedniego sformatowania,
- wchodzić na strony internetowe propagujące treści łamiące prawo ( pornografia, dyskryminacja rasowa, religijna, narkotyki, propagowanie przemocy itp. ) – Konstytucja RP rozdz.2, §17 pkt 3.
- W przypadku zniszczenia lub dewastacji sprzętu komputerowego, koszty za naprawę sprzętu i instalację oprogramowania ponosi sprawca.