Światowy Dzień Walki z Otyłością

 

W dniu 24 października obchodzony jest który ma na celu zwrócić naszą uwagę na problem nadwagi i otyłości oraz zwiększenie świadomości społecznej na temat prawidłowego odżywiania i jego wpływu na zdrowie i samopoczucie człowieka.

Otyłość jest jedną z chorób cywilizacyjnych XXI wieku. Cierpią na nią ludzie niezależnie od wieku i płci. Światowa Organizacja Zdrowia (WHO) mówi o epidemii otyłości – na świecie co roku z powodów powiązanych z nią i nadwagą umiera 2,6 miliona ludzi. Co drugi Polak ma nadwagę, a co piąty zmaga się już z otyłością. Problem ten coraz częściej dotyczy nie tylko osób dorosłych, ale również dzieci i młodzieży.

Otyłość podzielić możemy na dwa rodzaje: pierwotną oraz wtórną. Pierwotna związana jest z tzw. dodatnim bilansem energetycznym – ludzie wydatkują za mało energii w porównaniu z jej ilością dostarczaną z pożywieniem. Otyłość wtórna powstaje w wyniku chorób powodujących zaburzenie równowagi metabolicznej organizmu.

Wymienić można kilka przyczyn narastania problemu nadwagi i otyłości:

– spożywanie wysokokalorycznej, przetworzonej żywności bogatej w tłuszcz, słodycze, którymi „zajadamy” stres i nudę,

– siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej.

Otyłość jest przyczyną wielu poważnych, często śmiertelnych chorób:

· chorób układu krążenia,

· nowotworów (trzustki, nerek, jelita grubego, prostaty czy rak piersi),

· chorób nerek, wątroby i naczyń żylnych,

· zwyrodnienia całego układu kostno-stawowego,

· nadciśnienia i miażdżycy.

Dodatkowo u osoby z poważną nadwagą wzrasta także ryzyko wystąpienia udaru mózgu oraz zawału serca, a także cukrzycy typu II.

Według danych WHO 150 minut umiarkowanej aktywności fizycznej w tygodniu wystarczy, aby zmniejszyć ryzyko występowania chorób serca o ok. 30%, cukrzycy o 27%, a ryzyko raka piersi lub jelita grubego o 21-25%. Ponadto ruch obniża ryzyko wystąpienia udaru mózgu, nadciśnienia czy depresji.

Otyłość można zdiagnozować za pomocą kilku wskaźników tj.: obwodu talii (OT), wskaźnika masy ciała (BMI – Body Mass Index), wskaźnika talia-biodra (WHR – Waist to hip ratio).

Problemu otyłości nie można bagatelizować, co więcej nie każdy jest w stanie poradzić sobie z nim samodzielnie. Stosowanie tzw. diet-cud, obiecujących pozbycie się dużej ilości kilogramów w krótkim czasie, kończy się często efektem jo-jo i kolejnym przyrostem wagi.

Włączenie odpowiedniej diety bogatej w warzywa i owoce oraz aktywne spędzanie wolnego czasu to podstawa zmian gwarantujących utrzymanie szczupłej sylwetki, a co za tym idzie zdrowia.